Een onderwijskwalificatie geeft weer wat je moet kennen en kunnen om verdere studies aan te vatten, te functioneren in onze maatschappij of een bepaald beroep uit te oefenen.
In 4 stappen naar een erkende onderwijskwalificatie
Procedure
Stap 1
Voorstel van onderwijskwalificatie ontwikkelen/actualiseren
Een voorstel van onderwijskwalificatie beschrijft de eindtermen, specifieke eindtermen, beroepskwalificaties of deelkwalificaties die er deel van uitmaken. Daarnaast bevat het ook informatie die de noodzaak en de relevantie van een nieuwe/geactualiseerde onderwijskwalificatie aangeeft en de plaats ervan in de opleidingenstructuur.
Door wie:
AHOVOKS op eigen initiatief of op vraag van belanghebbenden die daarvoor alle noodzakelijke informatie aanleveren
Stap 2
Voorstel van onderwijskwalificatie adviseren
Op basis van vastgelegde criteria adviseert de bevoegde instantie over het voorstel van onderwijskwalificatie. Deze stap is niet van toepassing in geval van actualisering van een onderwijskwalificatie die beperkt is tot technische aanpassingen.
Door wie:
Stap 3
Onderwijskwalificatie erkennen/actualiseren
Op basis van het (erkennings)advies wordt een onderwijskwalificatie al dan niet erkend of geactualiseerd.
Door wie:
- Voor nieuwe onderwijskwalificaties en actualisaties van onderwijskwalificaties die verder gaan dan technische aanpassingen: de Vlaamse Regering
- Voor actualisaties van onderwijskwalificaties die beperkt zijn tot technische aanpassingen: de Vlaamse minister bevoegd voor onderwijs en vorming
Termijn
- Voor aanvragen die uiterlijk 1 oktober zijn ingediend, beslist de Vlaamse Regering uiterlijk 31 maart
Stap 4
Onderwijskwalificatie registreren
De erkende onderwijskwalificatie wordt opgenomen in de kwalificatiedatabank.
Door wie:
AHOVOKS
Procedure
Stap 1
Voorbereiding advies over wenselijkheid ontwikkeling onderwijskwalificatie
Als er één of meerdere beroepskwalificaties zijn erkend op niveau 5, gaat AHOVOKS na of een onderwijskwalificatie niveau 5 kan worden ontwikkeld die de beroepskwalificatie(s) omvat. Vlhora wordt hierbij geraadpleegd om advies te geven over het aantal studiepunten en suggesties te doen over de naam van de onderwijskwalificatie en de eventuele afstudeerrichtingen.
Door wie:
- AHOVOKS - in overleg met VLHORA
Stap 2
Advies over wenselijkheid ontwikkeling onderwijskwalificatie
Op basis van vastgelegde criteria adviseert de bevoegde dienst van de Vlaamse Regering over de wenselijkheid van de ontwikkeling van een onderwijskwalificatie.
Door wie:
- AHOVOKS
Stap 3
Beslissing ontwikkeling onderwijskwalificatie
Op basis van het advies van AHOVOKS wordt beslist of de onderwijskwalificatie wordt ontwikkeld.
Door wie:
- De Vlaamse Regering
Stap 4
Ontwikkeling domeinspecifieke leerresultaten
Op basis van de onderliggende beroepskwalificatie(s) worden domeinspecifieke leerresultaten ontwikkeld. Domeinspecifieke leerresultaten clusteren alle competenties uit de beroepskwalificatie.
Door wie:
- VLHORA - in overleg met AHOVOKS
Stap 5
Validering domeinspecifieke leerresultaten = erkenning onderwijskwalificatie
De domeinspecifieke leerresultaten worden ter validering bezorgd aan NVAO. De gevalideerde domeinspecifieke leerresultaten worden automatisch erkend als onderwijskwalificatie.
Door wie:
- NVAO
Procedure
Stap 1
Beschrijven
Voor elke opleiding worden domeinspecifieke leerresultaten beschreven die afgestudeerden moeten behalen.
De domeinspecifieke leerresultaten van de bachelor-, master- en doctorgraden vormen automatisch de kwalificaties voor de kwalificatieniveaus 6, 7 en 8.
Stap 2
Erkennen
Werd de procedure correct gevolgd en is de niveauaanduiding binnen de Vlaamse kwalificatiestructuur juist? Dan worden de domeinspecifieke leerresultaten automatisch als kwalificatie erkend.
Door wie:
De Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO).
Stap 3
Registreren
De erkende onderwijskwalificaties wordt opgenomen in de kwalificatiedatabank.
Door wie:
AHOVOKS